Elektrificatie van (zware) machines

elektrificatie-van-zware-machines

Alles over het Elektrificeren van (zware) machines

Loop je aanbestedingen mis door strenge milieuregels? Wordt je werkgebied beperkt door zero emissie zones? Of wil je simpelweg je bouwproces efficiënter, groener en slimmer maken? Elektrificatie van zware bouwmachines biedt het antwoord!

Het elektrificeren van zware bouwmachines, zoals hijskranen, betonmixers, graafmachines of sloopkranen, zorgt voor een significante CO2-reductie en helpt bij het elimineren van fijnstof en andere schadelijke stoffen. Hiermee lever je een belangrijke bijdrage aan de doelstellingen uit het klimaatverdrag van Parijs en voldoe je aan de strenge wet- en regelgeving van de Nederlandse overheid. Voor bouwbedrijven biedt elektrificatie bovendien extra kansen bij aanbestedingen met zeer strenge emissievoorwaarden.

Van DIESEL naar ACCU

De voordelen van Elektrificatie:

  • Reduceren van de CO2-uitstoot
  • Mogelijk bij zowel nieuwe als bestaande machines
  • Hogere marges en een voorsprong op de concurrentie
  • Grotere kans op winnen van aanbestedingen
  • Mogelijkheden tot het aanvragen van subsidies
  • Vergroting van het werkgebied zonder emissiebeperkingen
  • Past binnen een maatschappelijk verantwoord bedrijfsbeleid

Haalbaarheidsonderzoek naar de electrificatie van zware mobiele werktuigen

In dit onderzoek wordt de haalbaarheid van de elektrificatie van een aantal typen mobiele werktuigen onderzocht. Deze mobiele werktuigen, ook wel Non-Road Mobile Machinery (NRMM) genoemd, worden vaak intensief gebruikt en zijn vele uren per dag operationeel. Hierdoor zijn mobiele werktuigen verantwoordelijk voor ruim 9% van de CO2 uitstoot van de transportsector in Nederland.

Conclusie

Conclusie van het onderzoek is dat een batterijpakket en aandrijfsysteem waarmee in de gemiddelde dagelijkse energievraag kan worden voldaan voor beide machines technisch mogelijk is en economisch een aantrekkelijk alternatief kan bieden. Zowel het batterijpakket als de aandrijflijn is inpasbaar in het beschikbare volume en zal niet of nauwelijks leiden tot een toename van gewicht, terwijl de terugverdientijd met respectievelijk 6,9 en 7,1 jaar economisch interessant kan zijn. Deze terugverdientijd is echter sterk afhankelijk van de dagelijkse energiebehoefte, elektriciteitsprijs en accuprijs, welke per specifieke toepassing aanzienlijk kan verschillen en daarmee zowel een stuk lager of hoger kan uitvallen. Daarnaast is ook de hoogte van de winst belangrijk voor de toepasbaarheid van de MIA en VAMIL regelingen.

Het doel van dit onderzoek was echter om een globale inschatting te maken voor twee specifieke machines. Daarnaast zullen huidige ontwikkelingen als de toenemende klimaatproblematiek en stikstofcrisis naar verwachting leiden tot meer stimuleringsmaatregelen ten behoeve van elektrisch materiaal, waardoor deze vraag zal stijgen. In combinatie met de verwachte prijsdaling van batterijpakketten zal de terugverdientijd daardoor verder afnemen, terwijl investeringen in diesel aangedreven voertuigen steeds risicovoller worden.

De grootste technische en economische uitdaging in het elektrificeren van bouwmateriaal zit in de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur op de bouwplaatsen om de elektrische bouwmachines tussendoor of in de nacht weer op te laden. Zeker gezien de grootte van de batterijpakketten is er voldoende krachtstroom noodzakelijk die niet op alle bouwplaatsen voorhanden is. Dit volgde ook uit de recente studie van Natuur & Milieu naar de belemmeringen bij de inzet van elektrische mobiele werktuigen.

Uit de meetdata analyse van de twee onderzochte bouwmachines blijkt daarnaast dat de dagelijkse energiebehoefte zeer verschilt van dag tot dag.

Waterstof als bron voor een schonere bouwplaats

Bouwmachines die diesel als brandstof gebruiken, veroorzaken flinke luchtvervuiling op de bouwplaats. Daarom schakelt de bouwsector steeds verder om naar elektrisch aangedreven machines. Helaas ‘slurpen’ die voertuigen stroom terwijl het stroomnet steeds vaker overbelast is. Aannemersbedrijf Oosterhof Holman onderzoekt sinds januari 2023 met ketenpartners of waterstof uitkomst biedt.

Onderzoek naar stroom uit waterstof

Dat elektrisch aangedreven bouwmachines sterk in opkomst zijn, weet ook Ömer Türkmen, Lead R&D Engineer bij Oosterhof Holman. Türkmen: “De bouwsector wil graag mee in de ‘elektrificatie’ van Nederland, om uiteindelijk steeds minder stikstof en CO2 uit te stoten. Een lastig punt is alleen dat zware bouwmachines heel veel stroom verbruiken, terwijl het stroomnet steeds vaker overbelast is. Een aannemer kan dus niet volledig op dat net vertrouwen. In dit onderzoek verkennen we de risico’s en kansen van autonome stroomvoorzieningen die stroom uit waterstof maken. Met als leidende vraag: wat komen we tegen bij de inrichting van een waterstof-gedreven bouwplaats?”

Voor het onderzoek biedt de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel – Innovatie (SSEB Innovatie) financiële steun. Türkmen is de hoofdaanvrager van de subsidie.

Extra aandacht voor veiligheid

Veiligheid krijgt volgens Türkmen extra aandacht binnen het onderzoek. “De potentie van waterstof is bekend, maar het zal pas écht een uitkomst zijn in de bouw als aannemers weten wat passende veiligheidszones, routing en vergunningen zijn om ermee te werken. Wat moet personeel bijvoorbeeld over het bedienen van opslagsystemen en generatoren leren? Ook omgevingsdiensten en veiligheidsregio’s doen aan het onderzoek mee.”

Routekaart voor de bouwsector

Türkmen legt uit dat de geleerde lessen van het onderzoek beschikbaar komen in de vorm van een routekaart voor de hele sector. “Naast de bijdrage aan het hogere doel – een schonere bouwsector – was die kennisdeling voor Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een belangrijke factor voor het toekennen van de subsidie. Wij zijn er blij mee, want met dit onderzoek helpen we de sector vooruit.”

SSEB aanvragen

Heeft uw bedrijf ook een innovatieve oplossing voor emissieloze bouwmachines en de benodigde laadinfrastructuur? Vraag dan  de Subsidieregeling  en Emissieloos Bouwmaterieel Innovatie aan.

We helpen je graag verder!

Wil je weten wat je allemaal kunt leasen op het gebied van fotografie en ben je benieuwd naar de bijbehorende prijzen? Bereken hieronder direct je leaseprijs of neem contact met ons op.

Waarom leasen bij PG Lease?

Dit zijn onze speerpunten

Bij PG Lease willen we élke ondernemer de beste leaseoplossing bieden. Wij weten dat persoonlijke aandacht, naast onze expertise, cruciaal is om dit waar te maken. Elke situatie is anders en vraagt om een eigen, ideale oplossing. Daarom kijken wij niet alleen naar het product of de leasevorm, maar vooral ook naar de mate van service die het beste bij jouw onderneming past.

Flexibele financieringen

Bij PG Lease zijn we flexibel met de soort financieringen die wij aanbieden.

Binnen 24 uur geregeld

Ontvang binnen één werkdag informatie over jouw leasemogelijkheden.

Transparante werkwijze

PG Lease is een duidelijk, adviserend en persoonlijk lease adviseur die helpen met uw financiering vraagstuk.

Veelgestelde vragen

Financial Lease is een zakelijke lease vorm waarmee je een bedrijfsmiddel aan kunt schaffen voor je onderneming. De aankoopsom wordt door de bank gefinancierd, maar je bent als koper wél direct de economische eigenaar van het bedrijfsmiddel. Dit betekent dat je het bedrijfsmiddel niet in één keer hoeft te betalen, maar in maandtermijnen, waardoor je ruimte overhoudt voor andere belangrijke investeringen. Investeringen die bijvoorbeeld groei van jouw onderneming realiseren.

Is het al maanden tijd voor een ander bedrijfsmiddel, maar is het sparen als ondernemer minder makkelijk dan je had gehoopt? Met Financial Lease kun je eindelijk dé perfecte bedrijfsmiddel voor jouw onderneming , zonder hier een grote investering voor te hoeven doen! Financial Lease brengt voor ondernemers namelijk ontzettend veel voordelen met zich mee.

Dat kan. Een negatieve BKR hoeft niet direct te beteken dat u bij ons geen auto kunt leasen. Samen met ondernemers kijken wij naar wat wél mogelijk is waardoor ook ondernemers met een negatieve BKR-codering kunnen profiteren van een fiscaal aantrekkelijke financiering. Door een prettige samenwerking met meerdere banken en financiële instellingen wordt de kans groter dat wij u kunnen helpen om tóch een auto te leasen. Dit is vooral voor starters, zzp’ers en ondernemers die met schulden te maken hebben gehad een groot voordeel.