PG "INFRA" Lease maakt het mogelijk!
Op weg naar de duurzaam transport
Over 2 jaar is het zover. Per 1 januari 2025 voeren veel steden in Nederland een zero-emissiezone in. Het gaat niet alleen om grote steden als Amsterdam, maar ook om steden zoals Assen, Apeldoorn, Deventer en Gouda. Wat gaat er voor de transportsector veranderen en waar moet je rekening mee houden om in de toekomst klaar te zijn. Op deze pagina hebben we een overzicht gemaakt van de informatie die je nodig kan hebben om te verduurzamen. Zo weet je wat je te wachten staat en kun je je goed voorbereiden.
Vanaf 1 januari 2025 moeten nieuwe bestel- en vrachtauto’s emissievrij zijn. Er geldt een overgangsregeling waarin geregeld wordt dat je gedurende een bepaalde periode nog met je eerder aangeschafte dieselbestelauto of dieselvrachtauto binnen een ZE-zone mag rijden. Hieraan zijn wel regels verbonden, er geldt een overgangsregeling.
Kennis voor infra werkzaamheden
BPM belasting verandert per 2025
Bestelwagens worden zomaar 15.000 euro duurder. De afgelopen 30 jaar dat wij actief waren in de bestelwagenbranche was er nooit sprake van BPM belasting voor ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 wel. Dat betekent dat je wanneer de levertijd een jaar is, je eind 2023 op zijn laatst bestellen moet om de BPM belasting te voorkomen. Maar hoeveel is de BPM dan exact voor bestelwagens?
Tot en met eind 2024 wordt de BPM berekend over de aanschafprijs. Vanaf 2025 wordt deze berekend over de CO2 uitstoot, net als bij personenwagens. Dit is 66,90 euro per gram CO2. Een Opel Combo stoot 139 gram uit, wat resulteert in 9.300 euro BPM. De Renault Trafic stoot 184 gram uit, wat een bonnetje van 12.310 euro oplevert. Terwijl je bij een VW Crafter tussen de 14.000 en 24.000 euro uit zal komen! Hoe hoger of zwaarder het model hoe extremer de CO2 uitstoot.
Let wel, de BPM voor een elektrische bestelwagen is 0 euro. Daar is ook de hele milieu-zone geen probleem voor. Wil je weten of nu al elektrisch rijden slim is? Dan kan je ons altijd bellen of lees je verder over de gevolgen van elektrisch rijden. Het artikel wat je nu leest is gericht op het rijden met de diesel. Een benzine bestelwagen is überhaupt een slechte keuze, de houderschapsbelasting is amper minder en bij de meeste merken is er amper aanbod. En hybride is voor de wet nog steeds geen zero-emissie.
Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)
De MIA- en Vamil-regelingen kun je onder meer gebruiken als je een elektrische of een waterstof aangedreven bestel- of vrachtauto wilt kopen. Ook voor een oplaadpunt, een elektrische verreiker of een mobiel elektrisch hijswerktuig kun je een beroep doen op deze subsidieregelingen. Met de MIA kan de investeringsaftrek oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Naast de MIA-aftrek kun je nog gebruikmaken van je gebruikelijke investeringsaftrek. Met de Vamil kun je 75% van de investeringskosten afschrijven. Wil je gebruikmaken van een van deze regelingen, lees dan eerst goed de voorwaarden. Aanvragen kan via rvo.nl.
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
Naast de MIA-regeling kom je in aanmerking voor de SEBA-regeling als je een nieuwe, emissieloze bestelauto aanschaft. De subsidie bedraagt maximaal 5.000 euro per bedrijfsauto. Het plafond van het budget dat voor 2022 beschikbaar was, is op 28 oktober bereikt. In 2023 gaat de regeling op 10 januari weer open. Er is voor komend jaar 33 miljoen euro beschikbaar. Aanvragen en meer informatie: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) (rvo.nl)
Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET)
Voor de aanschaf van een zero-emissievrachtauto kunnen bedrijven komend jaar, naast de MIA, ook weer een beroep doen op de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET). Naar verwachting kun je de subsidie vanaf begin april 2023 aanvragen. Hou de berichtgeving dus goed in de gaten als je van deze regeling gebruik wilt maken, want dit jaar was de regeling binnen een dag overtekend. Overweeg je hierop een beroep te doen, start dan nu al met de voorbereidingen. Als je je stukken niet op orde hebt, dan kan dit betekenen dat je aanvraag wordt afgewezen. Meer informatie: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (rvo.nl)
Energie-investeringsaftrek (EIA)
Investeer je in een bedrijfsmiddel dat energiezuinig is of zorgt voor minder CO2-uitstoot? Maak dan gebruik van de Energie-investeringsaftrek. Je kunt maar liefst 45,5% van de investeringskosten aftrekken van de winst. Als je ook in aanmerking komt voor de MIA, moet je kiezen voor een van deze regelingen of het bedrag over de verschillende regelingen verdelen.
Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)
Wil je als bedrijf een emissievrije bouwmachine aanschaffen, dan kan je ook komend jaar weer gebruik maken van de SSEB. Voor het mkb bedraagt de subsidie maximaal 50% van de meerkosten. Deze regeling gaat in 2023 open op 9 mei om 09.00 uur.
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)
Volledig elektrische bestel- en vrachtauto’s zijn tot en met 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor bepaalde bestelauto’s die op diesel rijden, geldt een fijnstoftoeslag. Op de website van de belastingdienst kun je uitrekenen of de fijnstoftoeslag voor je bedrijfsmiddel van toepassing is en hoeveel je moet betalen
Europese subsidies
Naast bovengenoemde subsidies staat op onze website een overzicht van alle Europese subsidies voor de handel en logistiek. Deze subsidies staan gerubriceerd per onderwerp. Lees meer: Subsidies voor handel en logistiek | evofenedex.
Extra subsidieregelingen: landelijk, gemeente of provincie
Het bovenstaande overzicht is nog niet compleet. Controleer ook goed de lokale (gemeentelijke) en regionale (provinciale) subsidieregelingen. Gemeenten en provincies hebben vaak nog eigen subsidieregelingen voor ondernemers, zoals een MKB-voucher of een digitaliseringsvoucher. Op onze website vind je een overzicht van landelijke subsidieregelingen en van regelingen van een aantal gemeenten en provincies. Check voor de zekerheid ook de website van je gemeente of provincie.
Zero emissie zone per 2025
Welke uitzonderingen
Als je denkt door het betalen van de extreme bpm belasting, de restwaarde van je bestelwagen zou verhogen dan ga je goed de mist in. Door de komst van de zero emissie zones is jouw bestelwagen straks amper nog iets waard. De export is bovendien al behoorlijk opgedroogd omdat ook in het Oostblok invoerbeperkingen zijn en in Afrika niemand zit te wachten op de complexe techniek van onze “schone” bedrijfswagens.
Ook heeft het parlement van alle EU lidstaten al haar handtekening gezet onder een verdrag voor emissie zones per 2027 en verbod van verkoop van nieuwe voertuigen op benzine en diesel per 2035. Voor bestelwagens kan dit zo maar eens in 2030 al zo ver zijn. Wij hebben geen idee welk land in Europa nog op jouw mooie gebruikte bestelwagen zit te wachten. De zero emissie norm gaat in per 2025 en kent de volgende uitzonderingen;
- Jouw bestelwagen met Euro 5 mag tot en met 2026 in een zero-emissiezone komen.
- Rij je een bestelwagen van 2015 of nieuwer dan zal dit waarschijnlijk een Euro 6 zijn en ben je tot en met oudejaarsdag 2027 welkom in zero-emissiezones.
- Neem je een nieuwe bestelwagen in gebruik na 31 december 2024 mag je de volgende dag niet meer in de milieu zone rijden! Dus dan heb je net een berg aan bpm belasting betaald dan mag er ook nog eens op heel veel plekken niet mee rijden.
Welke plaatsen hebben een milieu zone
In het Klimaatakkoord is opgenomen dat vanaf 2025 tenminste 30 Nederlandse steden een zero-emissiezone moeten hebben. Op dit moment zijn al 65 steden voornemens een milieu zone in te voeren. Dan hebben we het echt niet alleen over Amsterdam en Utrecht.
Per gemeente wordt bepaald hoe groot de zone is. Dit kunnen de straten rondom de binnenstad zijn. Groen gestemde gemeenten zoals Arnhem, Nijmegen maar ook de randsteden zullen alles binnen de ring tot een milieu zone verheffen.
Beste moment om bestelwagens te kopen
Cruciaal in het kader van BPM en milieu zones
Hier wordt het leuk! Althans voor ons als bedrijfswagenadviseurs om jou te gaan helpen. Om samen het aankoopmoment te bepalen, of nieuw of gebruik handiger is en of kopen sowieso wel de meest slimme vorm is gezien de ontwikkelingen.
Je hebt al kunnen lezen dat je na 1 januari 2025 amper nog ergens binnenkomt. Dus wil je iets bestellen wat voor die tijd geleverd is. Wij houden er rekening met dat er voor sommige modellen een lange levertijd is. Bovendien zien wij het volgende;
Als je in 2024 nog even snel een bedrijfswagen in gebruik neemt kan je er nog ruim 3 jaar mee rijden. De restwaarde gaat ook voor die bestelwagen onderuit. Als je nu al een wagen in gebruik neemt kan je er tenminste nog optimaal van genieten en de afschrijving spreiden over dik 4 jaar. Je bespaart hiermee ieder jaar rond de 1.750 euro voor een bestelwagen als een Renault Trafic.
Ook zien we de meeste merken de prijzen verhogen en de korting verlagen. Een logische werking onder de druk van de markt die straks in 2024 waar vraag en aanbod niet op een lijn zullen liggen.
Gevolgen voor de kostprijs bestelwagens
Belangrijk is het risico op de restwaarde te vermijden
Wij zien de uitgekookte ondernemers kiezen voor operationeel lease! Bij operationeel lease breng je de bestelwagen aan het einde van de lease periode terug. Spreek daarom een periode af die niet heel veel later dan 1-1-2028 is.
Leasemaatschappijen varen tot nu toe nog blind op de actuele restwaardes, omdat dit voor hun meetbaar is zien ze het als de waarheid. Is de bestelwagens straks fors minder waard dan is dit niet het risico van jou als ondernemer. Wij schatten in dat restwaardes richting 2028 ongeveer 4.000 tot 8.000 euro minder zullen zijn.
Het was al een slimme keuze te gaan leasen, omdat je dan gebruik maakt van de inkoopkracht van de leasemaatschappij voor 50.000 tot 100.000 voertuigen voor de verzekering en de onderhoudskosten. Die besparing is veel groter dan de winstopslag van de leasemaatschappij. Dit is al jarenlang de reden voor de grote multinationals om te kiezen voor operationeel lease. Tel daar nu het restwaarde verlies bij op en dan is het een eenvoudige rekensom.
Gebruikte bestelwagen kopen na 2024
BPM vrij, maar beperkte houdbaarheid
Misschien lees je dit artikel als het te laat is, dan zit er niets anders op dan te kiezen voor een elektrische bestelwagen of een gebruikte diesel te kopen met de Euro6 normering.
Je kan dan beperkt rijden. Omdat eind 2027 de steden dichtgaan voor diesel. Je betaalt geen bpm belasting zolang hij maar van voor 2025 is. Controleer hier de uiterste datum toegang zones voor jouw kenteken.
Wel is het zo dat door de forse druk van de laatste jaren, om de CO2 uitstoot al te knijpen, fabrikanten moeite hebben om de techniek betrouwbaar te produceren. Of het nu om een Fiat, Mercedes-Benz of Volkswagen gaat, is het de verwachting dat je reparatiekosten aan het motorinspuitsysteem of complexe uitlaatgas systeem gaat zorgen voor zo maar eens een werkplaatsnota rondom 3.000 euro.
Samengevat, wij zouden het wel weten, maar hebben natuurlijk ook geen glazen bol op ons kantoor staan. Wel is het zo dat we met 30 jaar ervaring op zak en hele goede contacten binnen de stadsdistributie het bovenstaande vrij nauwkeurig kunnen voorspellen.
Veranderingen 2025
Wanneer is het beste moment om een bestelbus aan te schaffen om extreme kosten in 2025 te voorkomen?
Overweeg om zo snel als mogelijk een beslissing te nemen, vooral als u overweegt een diesel- bestelwagen aan te schaffen. Immers moet hij in 2024 op kenteken komen! De landelijke voorraad raakt vroegtijdig op. Import van jong gebruikte bestelwagens zijn een relatief duur alternatief door het ontbreken van een goede garantie. Of maak nu al de overstap naar elektrische bestelwagens.
Hoe beïnvloedt de invoering van nieuwe regelgeving in 2025 de kostprijs van een bestelbus?
De invoering van strengere emissienormen en belastingwijzigingen heeft een enorme invloed op zowel de aanschafprijs als de reparatiegevoeligheid van bestelbussen. Elektrische bestelwagens kunnen hierdoor op de lange termijn financieel voordeliger uitkomen vanwege lagere operationele kosten, BPM-vrijstelling en onbeperkte toegang tot stedelijke gebieden.
Wat zijn Zero Emissie Zones en hoe beïnvloeden ze bestelwagens in 2025?
Zero Emissie Zones (ZEZ) zijn stedelijke gebieden waar alleen voertuigen zonder uitstoot mogen komen. Vanaf 2025 zullen meer steden deze ZEZ invoeren, Hybride, benzine en diesel zijn dan in de stadscentra niet toegestaan. Soms in alleen het centrum, soms binnen de stedelijke ring. Elektrische bestelwagens zijn hierin een uitkomst omdat ze toegang blijven houden tot deze zones.
Hoe beïnvloedt de BPM-belasting in 2025 het leasen van bestelwagens?
Vanaf 2025 vervalt de BPM vrijstelling voor diesel, benzine en hybride. Daardoor wordt het leasen van een elektrische bestelwagen minstens zo aantrekkelijk. Nieuwe modellen maken het complexer om te vergelijken. Kies daarom voor onafhankelijk advies.
Uitgezonderd van bpm
Sinds 2007 betaal je als ondernemer geen bpm bij de aanschaf van een bestelauto, mits je deze auto voor zakelijke doeleinden gebruikt. Wanneer je de bestelauto vooral privé gebruikt, moet je wel bpm betalen. Deze uitzondering blijft nog t/m 2024 bestaan.
Om elektrisch rijden te stimuleren wordt er nog een uitzondering gemaakt. Op dit moment zijn volledig elektrische voertuigen, zowel personenauto’s als bestelwagens, uitgezonderd van bpm. Bij de aanschaf van een volledig elektrische auto hoef je dus geen bpm te betalen.
Regels voor de huidige bpm-uitzondering
Om geen bpm over je bestelauto te betalen, moet je als ondernemer wel aan een aantal regels voldoen. Dit zijn een aantal eisen:
- Je gebruikt de bestelauto voor meer dan 10% van het totale aantal kilometers dat je op een jaar rijdt voor je onderneming;
- Je bent ondernemer voor de Belastingdienst;
- De wagen is hoofdzakelijk ingericht voor het vervoer van goederen en bevat geen zitplaatsen in de laadruimte.
Voldoe je niet aan deze eisen? Dan moet je waarschijnlijk bpm-aangifte doen en belasting betalen. Voor een lijst met alle eisen en meer informatie, bekijk de website van de Belastingdienst.
In 2025 vervalt de uitzondering voor ondernemers
Op Prinsjesdag 2022 werd de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor ondernemers aangekondigd. Inmiddels is er ook door de Eerste en Tweede kamer akkoord gegeven op deze wijziging (onderdeel van het Belastingplan 2023). Dit houdt in dat ondernemers, naar verwachting, vanaf 1 januari 2025 bpm gaan betalen bij de aanschaf van een bestelauto.
Hoeveel bpm ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. De bpm wordt per gram CO2 berekend. Op deze manier wordt de belasting gelijkgetrokken met die van personenauto’s. Het goede nieuws is dat de vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto’s blijft bestaan.
Waarom vervalt de vrijstelling bpm?
De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto’s stimuleren. Aangezien de bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, loont het zich om een CO2-uitstootvrije of zuinige bestelauto te kopen.
Daarom blijft de uitzondering op elektrische bestelauto’s bestaan. Hiermee wil de overheid de verkoop van emissievrije bestelauto’s stimuleren, net zoals nu voor elektrische personenauto’s wordt gedaan.
Overstappen op een elektrische bestelauto
Als je een elektrische bedrijfswagen koopt, hoef je dus geen bpm te betalen. Maar er zijn nog meer voordelen als je overstapt. De milieu- en zero-emissiezones in de steden worden steeds strikter en worden uitgebreid. Met een dieselbestelauto kun je straks de stad bijna niet meer inrijden. Elektrische wagens zijn daarentegen wel welkom in deze gebieden.
En dan is er ook nog de motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd). Bij de aanschaf van een elektrische (bestel)auto hoef je ook deze belasting, in ieder geval tot en met 2024, niet te betalen. Ook stijgt het aanbod van elektrische bestelauto’s in Nederland, wat meer keuze biedt.
Vind je de aanschafprijs van een elektrische bestelauto nog te hoog? Met PG Lease je eenvoudig een elektrische bus voor een vast bedrag in de maand.
Overstappen op een elektrische vrachtwagen
Als je een elektrische bedrijfswagen koopt, hoef je dus geen bpm te betalen. Maar er zijn nog meer voordelen als je overstapt. De milieu- en zero-emissiezones in de steden worden steeds strikter en worden uitgebreid. Met een dieselbestelauto kun je straks de stad bijna niet meer inrijden. Elektrische wagens zijn daarentegen wel welkom in deze gebieden.
En dan is er ook nog de motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd). Bij de aanschaf van een elektrische (bestel)auto hoef je ook deze belasting, in ieder geval tot en met 2024, niet te betalen. Ook stijgt het aanbod van elektrische bestelauto’s in Nederland, wat meer keuze biedt.
Vind je de aanschafprijs van een elektrische bestelauto nog te hoog? Met PG Lease je eenvoudig een elektrische bus voor een vast bedrag in de maand.
PG Lease is gespecialiseerd in de bedrijfswagen sector. Onze financiering- en leasevormen zijn een hulpmiddel voor de agrarisch ondernemers en bedrijven in de aanverwante sectoren .
Waarom PG Lease?
Bij PG Lease willen we élke ondernemer de beste leaseoplossing bieden. Wij weten dat persoonlijke aandacht, naast onze expertise, cruciaal is om dit waar te maken.
Waarom leasen bij PG Lease?
Dit zijn onze speerpunten
Bij PG Lease willen we élke ondernemer de beste leaseoplossing bieden. Wij weten dat persoonlijke aandacht, naast onze expertise, cruciaal is om dit waar te maken. Elke situatie is anders en vraagt om een eigen, ideale oplossing. Daarom kijken wij niet alleen naar het product of de leasevorm, maar vooral ook naar de mate van service die het beste bij jouw onderneming past.
Flexibele financieringen
Bij PG Lease zijn we flexibel met de soort financieringen die wij aanbieden.
Binnen 24 uur geregeld
Ontvang binnen één werkdag informatie over jouw leasemogelijkheden.
Transparante werkwijze
PG Lease is een duidelijk, adviserend en persoonlijk lease adviseur die helpen met uw financiering vraagstuk.
Bekijk uw mogelijkheden.
Snel leasen?
- Personenwagen
- Trucks
- Bestelwagen
- Trailers & aanhangers
- Zonnepanelen
- Bouwmachine
- Tractor
- iPhone
- ICT
- Fiets
- Fitnessapparatuur
- Food disspense
- Fotostudio